Traiul decent vs. traiul frumos

Acest articol vine ca raspuns la articolul lui Pavel. Am vrut sa las un comment, dar mi-am dat seama ca ar fi prea lung, asa ca m-am hotarat sa scriu un articol.

N-am sa mai detaliez ce spunea Pavel in articol, pentru ca voi pleca de la premisa ca l-ati citit deja (chiar recomad sa faceti asta).

Deci, cum adica trai decent versus trai frumos? Pai, domul profesor despre care vorbea Pavel, spunea ca traiul decent e sa ai doua masini, doua case, bani in banca si nicio grija pe lume. Eu cred ca nu-i chiar asa.

In opinia mea, traiul decent nu e acela in care nu mai ai ce sa iti doresti. Mai degraba cel de care nu ai motive sa te plangi.

Sa detaliez putin. In viziunea mea, traiul decent inseamna sa am o locuinta (fie ea casa sau apartament) si o masina. Sa pot sa-mi platesc toate datoriile, sa-mi cumpar ce-mi trebuie, iar la finalul lunii, inainte de salariu sa mai am bani de un capriciu (o iesire, un gadget, etc...). Sa nu am griji materiale, de genul: din ce platesc rata, cu ce iau mancare, dar sa-mi doresc mai mult.

De cealalta parte, traiul frumos e acela despre care se vorbeste in articol. Acela in care ai o casa de locuit si una de vacanta, o masina pentru fiecare membru al familiei, bani in banca pentru orice eventualitate si practic, cam nicio grija pe lume.

Eu cred ca asta trece un pic de ceea ce intelegem prin "decent". Sa facem o paralela, ca sa intelegem mai bine. Mergem la un restaurant si servim cina. Totul este asa cum ne-am dori. Mancarea este gustoasa, suficienta si la final nu ramanem cu o gaura in buzunar. Daca ne intreaba cineva cum a fost cina, n-o sa raspundem "decenta", ci mai degraba "buna" (daca nu vrem sa intram in "foarte buna", etc...).

Desi dictionarul il definste altfel, in acest context, "decent" ia o valenta speciala. E acel cuvant care spune ca lucrurile au fost peste medie. Au fost cat sa nu poti sa te plangi de nimic, dar sa vrei mai mult. Ori, viata pe care o descria domnul profesor, nu prea prea lasa loc sa-ti mai doresti mare lucru.

Da stiu, o sa ziceti ca intotdeauna o sa vrei mai mult. Da, e natura umana. Dar una e sa-ti doresti mai mult cand ai 10 masini si o vrei pe a 11-a, si alta e sa-ti doresti o masina.

In concluzie, ca oricum cred ca am lungint vorba mai mult decat e cazul. Nu am nimic cu viziunea omului. Pentru el traiul decent inseamna sa duca o viata lipsita de griji. Dar e greu sa definesti decenta in felul asta. Daca toti am duce un trai "decent" in acest sens, care ar mai fi traiul bun? Cum am mai defini un trai fericit...?